-->

قصص من الجاني الجريمة التاسعة

 


في احد محال الملابس كان المحل ملئ بالزبائن وكان مدير المحل معتاد في الاوقات التي يكن فيها المحل مزدجم يدخل العمال يفتشو غرف تجربة الملابس واذا وجد بعض مانعات السرقه فيها يفهم ان هناك من سرق بعض الملابس فيشاهد الكاميرات ويري من اخر من خرج من هذه الغرفه ويفتشه فيمسك بالسارق في هذا اليوم بعد ان وجد مانعات السرقه موجده بالفعل شاهد الفيديو فوجد ان الذي دخل هذه الغرفه هم ثلاثة شباب فطلب منهم الحضور الي مكتبه وبدأ يسالهم.

مدير المحل: معلش يا شباب احنا اسفين على الازعاج بس في حاجات اتسرقت من المحل وانتو الثلاثه المشتبه فيهم
اول شاب بغضب: يعني ايه مشتبه فيهم هو حد قالك عنا حراميه؟
الشاب الثاني: انا مسمحش لحد انه يتهمني بالسرقه.
الشاب الثالث: عندك دليل ولا هو اتهام وخلاص؟

مدير المحل: من غير زعل ولا خناق اوضة تجربة الملابس اللي دخلتوها انتو الثلاثه لقينا فيها الاجهزه دي مخلوعه من هدوم والهدوم مش موجوده في شمعتها ولما شغلنا كاميرات المراقبه جابت ان انتو اخر ثلاثه دخلوها وعشان كده جبناكو نسالكم بهدوء.
نظر اليه الثلاثه بغضب ولم يتكلم احد منهم
مدير المحل: ممكن اعرف اساميكم
الشاب الاول: اسمي مروان فريد
الشاب الثاني: اسمي رامي حسين
الشاب الثالث: اسمي زياد.

مدير المحل: طب بعد اذنكم ممكن كل واحد يقلع الشاكت اللي لبسه ويحطه هنا على الاستند عشان نشوف هو لابس ايه تحتيه ولو مطلعش حد منكم اخد حاجه اعتذار منا خصم خمسين في الميه على كل مشترواتكم النهارده.
كان الثلاثه يرتدون جواكت جلد من المنفوخ
مروان وهو يخلع الجاكت: مش عايز منكم حاجه اصلا ومش هدخل المحل ده تاني.
وضع الجاكت على الاستند ووقف جانبا اتي رامي وخلع الجاكت هو الاخر ووضعه على الاستند بغضب ووقف جانبا.

زياد بضيق وهو يخلع الجاكت: يعني ايه اصلا تشكو فينا هو احنا حراميه.
وضع زياد الجاكت على الاستند هو الاخر ورغم انه وضعه بهدوء الا ان الاستند اهتز
مروان بغضب: اديك شوفت اهو واتكد ان كل واحد فينا مش لابس اكتر من التيشرت اللي عليه تسمح نمشي بقي.
مدير المحل بابتسامه: خلاص انا عرفت مين اللي سرق البضاعه.
وياتري انتو كمان عرفتو مين اللي سرق؟

 
حل لغز الجريمة

نظر الثلاثه شباب كل واحد الي الاخر ونظر اليهم المدير واقترب من الجواكت وامسك اول جاكت
المدير: ده الجاكت بتاعاك يا مراون صح
فامسكه مرون ونظر به قائلا: ايوه ده الجاكت بتاعي.
امسك المدير جاكت اخر ونظر الي رامي قائلا: وده الجاكت بتاعك يا رامي صح.
امسك رامي الجاكت قائلا: ايوه هو ده الجاكت بتاعي.
امسك المدير الجاكت الثالث واشار الي مروان قائلا: امسك ده كده وقولي حسيت بفرق.

امسك مروان الجاكت وتعجب قائلا: غريبه ده ثقيل ليه كده مع انه نفس الشكل ونفس النوع.
المدير: وانت يا رامي امسكه كده.
فامسكه رامي وتعجب قائلا: ده فعلا تقيل ليه؟
المدير: ماترد عليهم يا زياد ولا ارد انا.
زياد بتوتر: ومين قال ان ده اصلا الجاكت بتاعي ما يمكن بتاع واحد منهم وهو بيكدب.
المدير: طب ويكدبو ليه ايه اللي في الجاكت متقله ده عن الباقين.
زياد بتوتر: عادي زي جواكت كتير مبطن من جوه.

المدير بابتساه: اه مبطن بالبضاعه اللي سرقتها مش كده.
زياد يتوتر وصراخ: سرقت ايه انا مسرقتش حاجه انت هتتبلي عليه.
المدير بهدوء: طب وان فتحت الجيوب السحريه وطلعت منها الهدوم.
زياد بلجلجه: سحرية ايه انا ماسرقتش حاجه ده تلاقي جاكت حد منهم وعايز يلبسهالي.
المدير: اكيد كل واحد عارف ايه في جيب الجاكت بتاعه
مروان: الجاكت بتاعي مفيش فيه غير تليفوني.
رامي: وان بطاقتي في جيب الجاكت.

نظر المدير الي زياد فنظر زياد يمينا ويسارا وجرا بسرعه ناحية الباب ولكن العمال امسكه وجلبه اليه
المدير: المره دي هكتفي باني هاخد منك البضاعه واسيبك بس لو شوفت وشك هنا تاني هبلغ عنك البوليس (واشار للعمال) خدوه ربوه وارموه بره.
نظر المدير لرامي ومراون قائلا: بعتذر لحضرتكم بس اديكم شوفتو بعنيكم.
مروان: خلاص مفيش مشكله.
رامي: محصلش حاجه الحمد لله انكو مسكتو.

المدير: واعتذار منا لكم خصم خمسين في الميه على كل اللي اشترتوه النهارده.


تاااابع ◄