قصة المشعوذة الصغيرة الجزء الثالث والاخير
جلس شكري يفكر في كلام ريهام ويلوم نفسه لما ظلمها
شكري لنفسه بضيق: ازي ضيعت الامانه اللي سبهالي اخويا ازي كسرتها وسبت مراتي تذلها ازي نسيت اخويا ووقفتو جنبي
اغمض عينيه وبدأ يتذكر
فلاش باك
اول يوم لشكري في القاهره
حمدي بسعادة: حمد الله علي السلامه يا شكري.
شكري بسعاده: الله يسلمك ربنا يباركلك يا اخويا..
حمدي: اسمع بقي طلما سبت البلد وجيت هنشوف لك شغل هنا وتشتري بيت صغير كده وربنا يكرم وتجيب مراتك وعيالك.
شكري: هو الموضوع بالبصاطه دي يا عم
حمدي: ولا يهمك اي حاجه انا صحيح اخوك الصغير بس مش هسيبك في بيت جمبنا هنا قريب صاحبه عارضه للبيع هروح اتفقلك معاه قولت ايه
شكري: ماشي اجي معاك اشوفه وكمان عشان اشوف المبلغ اللي معايا يكفي ولا لاء.
حمدي: خلاص اتفقنا ليا واحد صاحبي شغال في شركه وقالي انهم عايزين عمال.
شكري: تمام كده الحمد لله
وبعد يومين في منزل حمدي كان شكري ينام مع اولاد حمدي الصغار وكان حمدي يجلس مع زوجته ويتحدثان في غرفتهم
حمدي: روحنا وشفنا البيت حلو بس المبلغ اللي معاه مش هيكمل منه لله عمي اشري حقه بثمن بخس زي ما عمل معيا.
عائشه: ولا يهمك يا خويا خد ذهبي كمل بيه ولما ربنا يفتحها عليه يرده..
حمدي بامتنان: ربنا يخليكي ليا يا ام العيال
عائشه: ويخليك لينا هو مش اخوك ده هو اللي هيراعي عيلنا في غيبنا.
حمدي: بكره اقوله وافرحه.
في صباح اليوم التالي وهم ذاهبون للعمل
حمدي: بقولك النهارده بعد الشغل نروح نخلص في البيت.
شكري بتعجب: طب وباقي الفلوس هنجبها منين ؟
حمدي: ادبرت خلاص هبيع دهب عايشه ولما ربنا يوسعها عليك ترده.
شكري: ربنا يكرمك يارب بس مراتك مش هتزعل ؟.
حمدي: ده هي اللي قالت لي عائشه جدعه.
شكري: ربنا يكرمك يارب.
وبعد مرور ثلاثة اشهر اتي شكري لزيارة حمدي
شكري: ربنا يكرمك يا اخويا تصبر عليا شويه في حق الدهب لحسن عايز اشتري باقي الفرش عشان العيال يجو من عند ستهم.
حمدي: ولا يهمك برحتك خالص انا عارف انك سايب عيالك عند حماتك من ساعت ما جيت.
شكري: ان شاء الله مش هاخرهم..
حمدي: عيب عليك انت اخويا الكبير وانت مكاني وحجتي حجتك وعيالي عيالك وعيالك عيالي ويهمني انهم يرجعو لحضنك وميفضلوش بعاد.
شكري: ربنا يقدرني واقدر اردلك جميلك في يوم.
عوده من الفلاش باك.
فتح شكري عينيه وتساقطت دموعه وشعر بمدي حقارته وكم كان اخوه معه شهم وهو بدل من ان يرد ذلك بشهامه رده بحقاره ووضاعه ودمر حياة ابنة اخيه بدلا من حمايتها خرج شكري من بيته يسير في الطريق وهو يشعر بالحزن للحال الذي وصل له هو واسرته فوجد نفسه امام باب المسجد فنظر له وشعر بضألة نفسه كيف يقف امام الله وهو ظالم ونكر للجميل ظل واقفا قليلا ثم قرر الدخول دخل المسجد توضئ وصلا وجلس يبكي علي حاله وما ال اليه فاذا بيد تربط علي كتفه فنظر اليه اذا به امام المسجد.
الامام: مالك يابني باين عليك الحزن والهم ربنا موجود قادر يحل اي مشكله متشلش هم يابني.
شكري بندم: ذنوبي كتير ملهاش اخر وشلتي ثقيله ومش عارف اعمل ايه ضيعت نفسي وولادي وحتي الامانه الي سبهالي اخويا ضيعتها ودلوقتي الدنيا كلها فوق دماغي ومش عارف اعمل ايه
الامام: اهدا كده يابني واحكيلي يمكن العبد الفقير الي قدمك يعرف يحلها
فسكت قليلا ثم حكي له القصه من اولها وكل ماحدث فتنهد الامام بالم واسي..
الامام بحزن: ياه يابني انت وقعت في الظلم وجيت علي اليتيم واكلت حرام وكل الي انت فيه نتيجته بس مادمت نويت التوبه ربنا غفور رحيم وهيساعدك ان شاء الله انا اعرف واحد بيعالج بالقران هطلب منه المساعده وانت انوي انك ما ترجعش للذنب تاني واحسب الي اخدته من مال بنت اخوك ورجعو لها..
شكري ببكاء: انا نويت التوبه فعلا انا ابويا علمنا الايمان والتقوي بس الدنيا بعدتني عن ربنا وانا هصلح كل غلطي وهحسب كل مليم اخدته وارجعو لها بس هيا ضاعت مشيت في طريق السحر والطريق مامنوش رجوع
الامام بتفكير: بص يابني تعالي نروح للراجل الي بيعالج بالقران دلوقتي علي طول وهو الي هيقول نساعد بنت اخوك ازاي يلا بينا
وذهبا الاثنان الي بيت المعالج وقصوا عليه القصه.
المعالج بضيق: بنت اخوك ممسوسه والجن بيتحكم فيها وهي مش داريا ولو ملحقنهاش ممكن الجن ده يخليها تأذي حد من ولادك لان هي رضيت بمساعدت الجن لها ضغطكو عليها خلاها قبلت الايد الي اتمدت لها حتي لو كانت ايد شيطان وكمان لو عرف الجن بمحولتك ومجيك ليا ممكن يضرها هيا وكل الي في البيت فيلا بينا بسرعه هتصل بواحد صاحبي معالج ذي عشان يساعدني هديلو العنوان بتاعك ونتقابل معا عند البيت..
وتحركوا بسرعه وانتظر المعالج الاخر حتي حضر وصعدو جميعا للمنزل وعندما دخلو المنزل شعر بهم الجن فثار وغضب وقرر ان يبدأ هو بالهجوم الجني لريهام: ها قررتي هتعملي ايه وهتنتقمي منهم بايه.
ريهام بحيره وحزن: مش عارفه انا كل الي عايزاه اعيش معاهم في سلام وبعدين دول ولاد عمي وده عمي بص انا هقول لعمي يوضبلي البيت بتاعي واروح اعيش فيه وبعد كده مليش دعوه بيهم انا فعلا زعلان منهم وعايزه انتقم منهم بس كل الافكار الي جت في دماغي وحشه وفيها قتل وحرق وانا مش عايزه انا لما هديت لقيت اني ابعد عنهم احسن فغضب الجني ونظر لها بغضب..
الجني بغضب شديد: مفيش كلام من ده انت لازم تعملي الي اقول عليه والا هدمرك
ريهام في غضب: ايه انت نسيت نفسك انت مجرد مساعد ليا ولو حاولت تتخطي حدودك أحرقك انت فاهم ؟
فضحك الجني ضحكه شريره وتغير شكله اصبح شكله مخيف جدا وضخم جدا مما اثار الرعب في قلب ريهام وبدا عليها الرعب.
الجني بصوت مرعب: انتي صدقتي نفسك هاهاهاها دي لعبه انا لعبتها عليكي وخليتك تصدقيها انما انا المتحكم في كل شئ وفيكي انت نفسك انت ليا وملكي انا وماقدمكيش غير انك تنفذي اومري والا انا الي هحرقك انت فاهمه كانت ريهام في غايه الرعب ولم تسطع ان تنطق بكلمه ولكنها شعرت انها انتهت وظلت تبكي حتي سمعت صوت عمها يناديها.
شكري: ريهام افتحيلي الباب انا عايز اساعدك. فهمت لتفتح الباب لكن الجن وقف امام الباب الجني بصوت مخيف: اياكي تفتحي الباب انت سمعه فصرخت
ريهام بصراخ: الحقني ياعمي الجن خدعني وعايز يموتني وانا محبوسه ومش عارفه اخرج فرفعها الجني الي اعلي
الجني بصوت مرعب: انا هدمرك وظل يرفعها لاعلي واسفل وهيا تصرخ وعندما سمع عمها الصراخ اسرع للمعالجين ليساعدوها
وكان صوت الجن يملاء المكان بشكل مرعب ومخيف..
خرج شكري مسرعا لجلب المعالجين بعد ان سمع صراخ ريهام ولم يستطع فتح الباب كان هناك ممر صغير امام غرفه ريهام خرج شكري من الممر ودخل الصاله واخذ المعالجين ليساعدا ريهام ولكن عندما اقتربا من الممر توقف المعالجين..
احد المعالجين: المكان ده فيه تعويذه ودخول الطرقه هيكون صعب والموضوع صعب مش سهل لازم كل الي في البيت يخرج فورا ميتبقاش غير عم ريهام وبس وبسرعه لان المكان مليان بالجن وواضح ان ريهام عملت تعويذه لتأمنها منكو بس للاسف التعويذه مش لحميتها دي لحمايه الجن المسيطر عليها واضح انه مسيطر عليها علي الاخر والموضوع هيكون صعب جدا.
تحرك شكري بسرعه ودخل الغرفه التي بها صفيه والاولاد.
شكري بتوتر: صفيه خدي العيال وروحي عند امك ومتجوش الا لما اتصل بيكم.
صفيه ببكاء: لاء مش هنسيبك لوحدك احنا معاك علي الخير والشر.
شكري بحده: اتحركو بسرعه مش وقت عياط وكلام فاضي الموضوع مش سهل.
شادي: طب نفضل احنا يا بابا اهو يكون معاك حد لو احتجت حاجه ؟
شكري: لاء يا شادي المعالجين قالو لازم الكل يمشي ومتقلقوش عليا هخلي بالي من نفسي.
صفيه ببكاء: طب افضل انا دي غلطتي ولازم ابقي معاك..
شكري بغضب: عاطف خد امك واخواتك وامشي انت اكبر اولادي خدهم بسرعه وخلي بالك منهم.
وبعد اصرار من شكري ذهبو جميعا الي بيت جدتهم وعاد شكري للمعالجين كان المعالجين بدأو في قراه القران وتلاوه ايات السحر لفك التعاويذ بدأت بعض التعويذ في الفك قراء احد المعالجين الايات علي ماء وطلب من شكري رشها في المكان وكان شكري كلما رش الماء في مكان يحترق.
المعالج لشكري: تعالي نرش عند الطرقه ونقرب من الباب لان الصوت سكت وممكن تكون حياه بنت اخوك في خطر ولما نوصل للباب نرش عليه ونحاول نكسره
وبدأ شكري يرش الماء والمعالجان يقران ويقتربا من الباب حتي استطاع الوصول اليه وكسره فاذا بريهام تقف وكأنها وحش
ريهام بصوت مرعب وعيون حمراء: اوعا تفتكر انك هتغلبني لاء انت بتحلم انا هنتقم منك ذي ما قتلت ابويا هدمر حياتك.
الجني بغضب: انا كنت عارف انك ورا الي بيحصل معيا لان الانسيا دي متقدرش تعمل حاجه بس انت اخترت غلط انا هدمرك انت وهيا
ريهام بصوت مرعب: هاهاها انت بتحلم انا انقذتها من الموت مع عليتها واسيت قلب عمها ومرات عمها وولاد عمها عشان اخليها ضعيفه وتفكر تقرب منها وتستغل ضعفها وانا اصلا كنت ملكها من الاول هاهاها ونجحت وجت اللحظه الي كنت مستنيها وهدمرك.
كان شكري يقف لا يفهم شئ فهو لا يري سوي ريهام وهي تقف بشكلها المرعب هذا وتكلم شخص غير موجود اما المعالجين فكانو يرو الجني والجني المتلبس ريهام
همس احد المعالجين للمعالج الاخر: اسمع يلا نقرا سوا وده اكيد هينهي المعركه من غير ما يضر البنت.
المعالج الاخر بهمس: لو عملنا اي حاجه دلوقتي هنضر البنت لانها فاضعف حالتها ومش هينفع ندخل بس هنتابع وهنبدا في الوقت المناسب اول لما اديلك الاشاره ابدأ معيا باقوي الايات اتفقنا
المعالج بهمس: اتفقنا.
وظلا يتابعان بحذر وقفت هي وحركت يدها وكانها تمسك بشئ وفجا اشتعلت يدها وكان بها كره لهب ووجهتها الي الجني وفي هذه اللحظه ظهر الجني بصورته المرعبه لشكري الذي صعق من منظره المرعب وتراجع للخلف وكان في حالة زهول مما يري ويسمع الجني صد الهجوم ورد كره النار ولكن الجني الاخر كان اقوي فاحرقه فصرخ صرخه شديده ثم احترق في هذه اللحظه انطلقت ضحكات الجني الاخر واعطي المعالج الاشاره لزميله وبدأ القرءه ولكن الجني بصراخ شديد: مش هسبها هدمرها لو مت هموتها معيا..
المعالج بصرامه: مش هتقدر انا هحرقك ابعد عنها والا هموتك
الجني بلا مبالاه: انا خلاص خدت انتقامي ومش مهم اعيش او اموت بس هيا هتموت معيا لازم تموت ابوها طردنا من بيته واتسبب في ان الجني الي قتلتو موت ابويا وعشان كده قررت انتقم منه واقتل بنته حتي لو مت معها.
وكان المعالجان يقران وفجاه وكان شئ ينفجر داخل الفتاه ووقعت علي الارض امسكها شكري وكانت ترتعش وتلفظ انفسها الاخيره.
ريهام بالم وبكاء: سامحني ياعمي علي كل حاجه اذتكو فيها كان غصب عني انا كنت عايزه اعيش بنكو تحبوني واحبكو وتكونو اهلي بدل الي راحو بس طمعكو خلاكو دمرتوني وانا مسمحاك انت عمي وانا بحبك مهما ازتني.
شكري ببكاء: سامحتيني وانا ومستحقش انك تسامحيني انا اللي دمرت حياتك وضيعت الامانه اللي سبهال اخويا انا اللي المفروض اطلب منك انك تسامحيني وتسامحي بنتي الغبيه وامها واخواتها ولو رفضتي يبقي مش من حقي ازعل مش انت اللي بتطلبي مني اسامحك
ريهام بالم وبكاء: انا مش زعلانه منك يا عمي انا غلط لما طاوعت الشيطان كنت مفكره نفسي هاخد حقي واقدر ابعدو عني ونسيت ان لكل شئ ثمن وانا دلوقتي بدفع الثمن..
شكري ببكاء: بلاش الكلام ده انا هاخدك دلوقتي علي المستشفي وان شاء الله تعيشي وتبقي كويسه ونعوضك عن كل اللي فات متخفيش هتعيشي ان شاء الله.
ريهام بابتسامه حزينه والم: خلاص مفيش وقت انا خلاص سيبه الدنيا مش عيزاها بس ارجوك تطلعلي جزء من فلوسي صدقه عني عشان ربنا يسامحني علي ذنوبي وشهقت وخرجت روحها صرخ شكري بالم: ريهام فوقي ياريهام متسبنيش خليكي معيا ده انت اخر حاجه من ريحت اخويا قومي ياريهام قومي يا بنتي وظل يبكي واخذها وذهب الي مستشفي ولكن الامر انتهي وماتت وعاشت كذكري لا تنسي في قلب عمها وابناؤه وزوجته واخرج جزء كبير من ملها صدقه لها وكان يدعو لها الله ان يرحمها ولكن لم يستطع العيش في نفس المنزل باعه واشتري منزل اخر في منطقه اخري وانتقل به هو وابناؤه..
.
تمت
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
النهاية ◄ المشعوذة الصغيرة