رواية عاشقان يجمعهم القدر الفصل الأول

مواضيع مفضلة

رواية عاشقان يجمعهم القدر الفصل الأول


 تقديم الرواية

هو بلا قلب، بلا مشاعر، جعلته الأيام أكثر قسوة، لا يعرف الرحمة، عاش بزمن قاسي فأصبح أقسي منه. فوقعت هي في طريقه، فهل ستصبح ضحية جديدة من ضحايا قسوته؟ أم سيصبح هو الضحية؟
اقتباس من الرواية

تملك ادم الغصب منه بشده فاصبح لا يري امامه
ادم بصوت كالرعد انا بقا هوريكي الحقير ده هيعمل فيكي ايه
وسحب ادم نور من شعرها الي احد الغرف الموجوده بالاعلي .
ظلت نور تسبه بأبشع الشتائم حتي يتركها ولكن لاجدوي
دلف ادم الي غرفه نوم والقي نور علي الفراش
وسحب حجابها  فتسقط شعرها الطويل الاسود كسواد الليل
فصرخت نور علي هذا الوقح فرفعت يداها حتى تضربه لكي تنفس عن غضبها
ولكن هيهات احكم ادم قبضته على يدها وقد اشتد غضبه اضعاف فنهال عليها بالضرب الشديد واخذ ينظر لها نظرات تعرفها هي جيدا فمن هي حتى تستطيع التغلب عليه. فعلمت انها كالعصفور البرئ امام هذا الصقر فلجئت الى الرجاء...
نور بدموع شديده ارجوك سبني انا اسفه

فجاه توقف ادم وظل ينظر لها باستقزاز وهو يشير لها
ادم :انت مفكيش حاجه تغري ادم سليم
نور بتعب شديد بعد ما تعرضت له من ضرب واعتداء وذل
نور وهي تلم ثيابها الممزقه حتي تداري جسدها وبصوت ضعيف جدااا انت بني ادم قذر
جذبها ادم من شعرها بقوه وبصوته الذي يشبه فحيح الافعي
انا قذر مش كدا ول لاني ما ضعفتش ادم الجمال ال انتي بتستعمليه مع كل الرجاله عشان يقضوا معكي ليله والسلام
الفصل الأول

الشاب بخوف شديد انا اسف يا ادم بيه صدقني الغلط ده مش هيتكرر تاني
على مكتب من افخم ما يكون
كان يجلس شابا في اواخر العشرنات وهو يضع قدما فوق الاخري ويجلس بثقه كبيره جدا عيناه تشبه عيون الصقر في حدته فلون عيناه الرمادي يتغير إلى البني القاتم فهذا اللون كافي للداله على غضبه الشديد وعلي يمنه يقف كلا من اصدقاء ادم سليم المقربون.

حازم السعيد هو نائب رئيس مجلس الادارة شركات ادم سليم وهي الاقرب اليه ويتشابه مع ادم كثيرا
عمر السيوفي مدير الحسابات الماليه لشركات ادم سليم الضلع الثالث للمثلث الذي بدونه لا يكتمل ابدا وهو المتناقد لهم فهو مرح جداا.

فهم ثلاثهم اصبح رمزا لي الصداقه والقوه واذا غاب احد منهم كان الزمن توقف فلا قيمة لهم بدون الاخر كاليد الواحده لا تكتمل الا بهم فلا تصبح لها قيمه او مسمي اذا فقد شخصا منهم
فهم كالمثلث لا يسمى مثلثا إلى اذا اجتمعت اضلاعه الثلاثه
عمر واد ياحازم هو ادم هادي ليه كدا
حازم دا الهدوء الذي يسبق العاصفه
عمر طب انا هجري بقا مادام فيها عاصفه ادم سليم
حازم جبان
عمر الجري نص الجدعنه ياخويا.

الشاب ينظر بخوف شديد إلى ادم القابع امامه بمنتهي الهدوء الذي يسبق العاصفه كما شبه حازم
ادم وهو يقف ويضع يداه في جيوب سرواله
ويتحرك بثقه وغرور تجاه هذا الشاب
ادم خلصت كلامك
الشاب وهو ينظر له برجاء وخوف في وقت واحد اس
فاشار ادم باصبعه له فقطع عنه حديثه
ادم وهو يتحدث بثقه اسف دي مش في قاموس ادم سليم
الشاب اخر مره والله
ادم هههه ماهي فعلا هتبقا اخر مره حازم
حازم ايوه يا ادم.

ادم الحيوان ده يترمي في المخزن لحد ما اشوف هعمل فيه ايه
حازم خلاص يا ادم هو عرف غلطه
نظره واحده من ادم كانت كفايه باخرس حازم وارغمه على تنفيذ اوامره
وبالفعل اخذ حازم الشاب وتوجه إلى المخزن
ادم عمر
عمر نعم يا ادم اقصد يا ادم بيه
ادم فين الاوراق ال طالبتها منك
عمر حاضر بس كدا من عنيا هجبهوملك يا دومي ياحبيبي
ادم بنظره الصقر احنا هنهزر يا عمر
عمر لااااا مقصدش اهزر حاضر.

وركض عمر إلى مكتبه حتى يحضر ما طلبه منه ادم.

ظل ادم يعمل لعده ساعات متتاليه حتى يزيح عن نفسه دوامه الذكريات الاليمه التي تتطارده ولكن لا تزيده ال قسوه وكره ويصبح بلا رحمه وقلب ويقسي على الكل حتى نفسه حبيسه قسوته اصبح اسمه كالرعد لارهاب العدو يتحاشه الجميع لانه كالمدفع ومن يجرء ان يقف امام المدفع.

في احد المناطق الشعبيه في حي من احياء القاهره كان يوجد منزل بسيطا للغايه يدل على الفقر الشديد لاهله كانت تعيش بطلتنا نور هي فتاه ذات22عاما ذات البشره البيضاء اللون والعيون الخضراء والجسد الممشق تمتلك قدر عالي من الجمال ولكن يزينه التزامها بالصلاه والحجاب.

نور بنت فقيره وتعيش في منزل عادى وأقل من المعتاد وكانت نور تبدأ يومها مبكرا كالعادة وكاى فتاه تحيا حياة بسيطه تبدأ يومها بالصلاة وتقوم بتجهيز الطعام لوالدها وبعد ذلك تقوم بتنظيف المنزل قبل ذهابها إلى كليتها فهي في 3 سنه لها كليه طب عظام
نور صباح الخير يابابا.

محمد حسين هو ابو نور وفقير جدا يعمل في احد الوضائف الحكوميه البسيطه فهو مثال لطيبه والالتزام لديها ولد واحد حسام الابن الاكبروهو يعمل في احد الورشات رغم انه حاصل على كليه محاماه ولكن ليساعد والده في المعيشه
ملك هي الاخت الصغري لنور وحسام فهي في اول سنه كليه تجاره قسم اداره اعمال.

محمد صباح النور يا حبيبتي
حسام صباحك عسل يا نوري
ملك هي نورك وانا ابقي ايه بقا
حسام هههه متزعليش انتي ملوكتي العسل يخراشي عليكي قمر ياناس
نور ههههه اقوم اغيرلها البمبرز بالمره عشان مش تعيط
ملك بس يابت بقا دانتي بارده
محمد عيب يا ملك اختك الكبيره مينفعش
ملك حاضر يابابا
حسام ههه مش ليق عليكي جو الاحترام ده
ملك شوفت يابابا
نور بيهزر معكي يا ملك
حسام شوفتي على طول ظالماني كدا
ملك ظالمك اه انت هتقولي.

محمد بس اتفضلوا افطروا عشان تنزلوا كلياتكم
حسام بصوت منخفض لا يسمعه سوي ملك ونور رزله
ملك انت بتشتمني اتفضل يابابا ابنك بيشتمني وبيقول عليا رزله
حسام ابدا ول اتكلمت
ملك لا انت قولت
حسام عندك شهود
ملك شهود ايه
حسام كانوا موجودين اثناء الواقعه لما حدثت
ملك واقعه ايه
نور ههههههههه خلاص يا حسام حرام البت صدقت
ملك اه انتم عاملين عليا حوار ذي كل يوم مانتم عاملين نفسكم فريق عليا
نور انا ابدا محصلش
ملك عليا انا يابت.

نور طب سلام بقا يا جماعه اصل شهد هتنفخني اتاخرت عليها اووي سلام يابابا
محمد مع السلامه ياحبيبتي خالي بالك من نفسك
نور انشاء الله السلام عليكم
حسام وملك ومحمد وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
في مقر شركه ادم سليم
كان يجلس حازم مع ادم في قاعه الاجتماعات لكي يتنقاشوا بعض الامور المتعلقه بالشركات
حازم ادم انا كنت عايز اتكلم معاك في موضوع مهم
ادم دون ان يعطي له اي اهتمام قول
حازم الموضوع بخصوص سيلا.

ادم وهو يجلس باهتمام سيلا اختي
حازم ايوه
ادم مالها سيلا
حازم بتوتر يعني انا كنت شوفتها مع
ادم مع مين ياحازم
حازم مع معتز
ادم بغضب شديد معتز مين
حازم معتز الشرقاوي يا ادم
ادم وقد وصل إلى قمه غضبه انت بتقول ايه اذي تعرفه والحيوانات ال معينهم يحرسها فين من دا
حازم معرفش
اخذ ادم مفاتيح سيارته وفونه واتجه إلى القصر.

في قصر ادم سليم الذي يشبه القصور الفرعونيه فمن يراه يظن انه منحوت من ذهب وليس حجاره لجماله
كانت تجلس سيده كبيره في السن وهي الوحيده التي تحتل مكانا في قلب ادم حتى ولو صغيرا على الاقل لها وجود في تلك الحجاره
هدي سيلا انتي فين ياحبيبتي
سيلا انا هنا يا هودي
هدي عهههههه يابنتي حرام عليكي معتيش تقولي الاسم ده انا كبرت على الدلع
سيلا كبرتي فين ياهودي دا محدش مصدق انك جدتي
هدي ههه يابت بطلي باكش بقا.

سيلا مش بعرف اقول غير الحقيقه وانتي عارفه كدا كويس
هدي عارفه ياحبيبه قلبي
يقطع حداثهم صوت ادم الذي يشبه الاعصار
ادم سيلاا
سيلا بخوف وهي تحتضن جدتها في اي يا تيتا هو بيزعق كدليه
هدي اهدي يا حبيبتي تعالي ننزل تشوف في اي
سيلا لا انا خايفه
هدي متخافيش انا معكي
وتوجهوا إلى الاسفل
هدي في اي يا ادم
ادم توجه إلى اخته وتجاهل الحديث مع جدته حتى لا ينقذه من غضبه
ادم وهو يوجه حديثه إلى سيلا.

ادم بصوت يشبه الفحيح مخيف جدا تعرفي معتز الشرقاوي من امته
سيلا وهي ترتجف اه اعرفه من فتره و انا بحبه و هنتج
صفعه قويه من ادم وقعت على اثر قوتها سيلا
ادم انت مكرره انتي هتتجوزي مين وكل حاجه صح
هدي ادم انت اتجنتت اذي تضربها
ادم واموتها كمان عشان تفوق
وسحبها من شعرها إلى فرفتها وسيلا تصرخ سبني يا ادم سبني.

ادم انا عملت كل ده عشانك انا اتخليت عنهم كلهم عشانك وفي الاخر بتتحديني يا سيلا ماشي وانا موافق معنديش مانع انا خسرتهم كلهم وعندي استعداد اخسرك انتي كمان
سيلا ااه سبني انا عملت ايه انا بحبه
ادم بتحبيه اذي هو بيضحك عليكي عشان يوصل لي ومالقاش مفتاح الامبراطوريه دي ال معكي انتي
سيلا بدموع لا معتز ببحبني انا مش املاكك
ادم بجد
سيلا ايوه وانا مش عايزه منك حاجه.

ادم اوك وانا موافق وجذبها من معصمها بشده هدي رايح فين بيها يا ادم
ادم تيتا عشان خاطري متتدخليش انا مش عايز اتعصب عليكي فارجوكي متتدخليش في الموضوع ده
وتركها ادم وسحب سيلا إلى خارج القصر
ادم انتي ال اختارتي
سيلا بصدمه انت بتطردتي يا ادم
ادم بقسوه انت اختارتي الحيوان ده مش عايز اشوف وشك هنا تاني انتي فاهمه
سيلا ادم انا اختك
ادم واختي اختارت عدوي وعايزني اكون حبيب ليه بعد اما اقتل اعز انسان عندي.

سيلا لا معتز ما قتلش حد
ادم خلاص الكلام معكي مالوش اي لازمه معتش عايز اشوفك تاني زي ما دوست عليها عشانك اقدر ادوس عليكي
سيلا بدموع ادم ادم
لم يستمع اليها واغلق باب القصر في وجهها
ادم فارس
فارس كبير الحرس وهو المسؤال عن حمايه قصر ادم سليم
فارس نعم يا ادم بيه
ادم نفذ
فارس حاضر
توجهت نور إلى المكان التي تتجمع به مع صديقتها شهد.

شهد هي صديقه نور منذ الطفوله وهي ابنه خالتها وبئر اسرارها تسكن بجانب نور تمتاز ببشره قمحيه اللون وعيون عسلي وشعرها قصير إلى اسفل رقبتها وهي تلتزم باداء فراضها والحجاب كنور
شهد ايه يابنتي كل ده تاخير
نور اسفه يا شهوده عما جهزت الفطار لبابا واخواتي
شهد وفين اختك ياختي نفسي مره اسمعك بتقولي انها عملت حاجه كل مره اسمعك بنقولي بتاكل
نور هههههه ملك مش بتعرف تفقش بيضه حتى.

شهد نهار اسوح تب دي هتتجوز اذي دي ههههه دي هتيجي من اول يوم
نور ههههههه بين كدا
شهد ههههه اسكتي مش البت مي اتخطبت
نور بجد
شهد اه يختي واد ايه متريش اخر حاجه جيبلها دهب بس ب30 الف جنيه مش احنا ال كل ال بيتقدملنا يماهل عالي وفقير ياغني وجاهل لا والغني يقولك دبله وخاتم وفضوها سيره تقولش لقينا على التل ابن الدايخه
نور هههههه يابت ارحمي نفسك هتموتي والله.

شهد اه نفسي اتجوز واحد عسل كدا ذي بتوع السيما ويكون غني اخر حاجه وانتي نفسك في اي
نور انا نفسي انه يكون بيصلي وعارف ربنا كويس ويتقي ربنا فيا مش عايزه اكتر من كدا
شهد طول عمرك نحس يابت
نور كدا طب يالا ياختي اصل نتاخر على المحضره
شهد يالا
في القصر
هدي ادم سيلا فين
ادم مش عايز كلام في الموضوع ده
هدي حرام عليك نفسك يا ادم فوق من ال انت فيه وانسي بقا.

ادم انسي انسي ايه انسي ان والدتي الست العظيمه ال مهتمه بمظهرها ومش فارق معها انها سيبه عيالها مع زوج اب
لا عمري ما هنسي ابدااا لا وكمان كلف الحيوان ده يقتل ابويا وكل ده والهانم مصدقه انه مظلوم.

بعد اما اتحديت الدنيا عشانها راحه لعدوي برجليها وعايزه تتجوز ابنه لا مفيش حاجه هتهد ادم سليم ابداا انا ال عملت نفسي واسمي ده ال الكل حاول يمحيه بس محدش قدر ولسه متخلقش ال يقدر يهز ادم سليم انا ادوس عليه بجذمتي
هدي يااه كل ده في قلبك يا ادم
ادم بسخريه هه قلب هو فين القلب ده الكل داس عليه انا عندي قسوه بس.

وترك ادم جدته وصعد إلى صاله التمرين حتى يفرغ غضبه الشديد فهو تحد الكل عندما اخذ اخته وهي ذات 12 عاما وتكلف بتربيتها لحاله واعتمد على نفسه واسس هذه الامبراطوريه العريقه.

ذهبت سيلا وهي تبكي بشده كيف استطاع اخيه ان يطردها من قصره فاين ستذهب هل ستعود إلى زوج امها والذل التي تعيش به لم تشعر بقداماه التي تاخذها إلى منزل معتز الشرقاوي
معتز سيلا
سيلا وهي تحتضنه وتبكي بشده معتز ادم طردني من القصر
معتز بصدمه وخوف على ضياع خطته
اذي يعمل كدا
سيلا عرف بعلاقتي بيك
معتز ايه اذي
سيلا معرفش ومش موافق على جوازنا بس انا بحبك مقدرش اعيش من غيرك تعال نتجوز انا مش عايزه منه حاجه.

معتز نعم ونسيب الورث دا كله لمين
سيلا بصدمه ورث ايه
معتز الثروه دي كلها ليكي انتي
سيلا انت مجنون ورث ايه انا مش عايزه فلوس
معتز نعم ياختي امال انا انتي مفكره اني هتجوزك ليه
سيلا عشان بتحبني
معتزهههههههه انا مبحبش ال الفلوس ياقطه
سيلا وهي تضربه بايدها اه ياحيوان يا كلب.

معتز وهي يجذبها من شعرها امال انتي مفكره اني معجب بيكي بس بصراحه مش خساره فيكي الليله دي بدل ما اطلع ادور على واحده وليه اتعب نفسي وانتي موجوده
سيلا بصراخ لاااا ابعد عني
معتز هههه ابعد انا كنت مفكرك الملكه ال هفوز بيها بكل الاملاك دي بس طلعتي ول حاجه
سيلا لااااا ابعد عني
معتز محدش هينقذك مني.
سيلا لااا سبني
معتز اسيبك بزمتك في حد عاقل يسيب الجمال ده
سيلا وقد اتسعت عينيها وهى تحدق به غير مصدقه ما تسمعه وقالت بذهول أنا مش مصدقه إللى بسمعه منك ده يارتنى ماصدقتك ده أنا فضلتك عن اخويه
معتز ههههه اخوكي اثبت للكل ان فعلا مالوش نقاط ضعف سبك منه وركزي معيا دا الليله ليلتك ياجميل
سيلا بدموع وهي تدفع معتز إلى الخلف لاااا ابعد عني يامعتز ارجوك
معتز ابقا مغفل لو سبتك
سيلا وهي تصرخ لا ابعد عني.

معتز وهو يمزق ثيابها ويعتدي عليها بوحشيه
فتفجا معتز بصوت قوي جدا ياتي من خلفه فالتفت تجاه الصوت
فوجد ادم يقف امامه بطالته الطاغيه بجسده الرياضي العملاق فهو يمتلك جسد قوي بفضل ممارسه التمارين الرياضيه الشاقه
وقف ادم بثقته المعتاده وهو يتطلع اليه بعيون الصقر الذي يستعد إلى فريسته
سيلا بدموع وهي تركض إلى اخيها حتى تحتمي به
وبالفعل وقفت خلفه وهي تشدد بقبضتها على قميصه كانها تحتمي به
سيلا بدموع ادم الحقني.

معتز وهو قد جاف حلقه من شده الخوف فمن هو حتى يقف امام ادم سليم
تعالت شهقات سيلا مما جعل عيونه حمراء يكاد الدم ان ينفجر منهما احكم قبضته بشده فكاد عضلاته ان تنفجر من كثر قبضته القويه فهوا يمتلك جسد قوي للغايه.

ادم بصوت يشبه الرعد فارس
فارس نعم يا ادم بيه
ادم خد سيلا من هنا
فارس طب وحضرتك
نظر له ادم نظره ارهبته
فارس احم حاضر يا ادم بيه اتقضلي يا انسه سيلا
واخد فارس سيلا وغادر
ادم وهو يتحرك ببرود تفتكر انا هعمل فيك ايه
معتز بشجاعه مزيفه هتعمل ايه يعني متقدرش
ادم بجد مقدرش ليه
معتز عشان ابويا يوديك ورا الشمس
تحول ادم إلى وحشا كاسر وفي سرعه الريح كان معتز بين ايدي الصقر الجامح
ادم انا عايز اشوف ابوك هيعمل ايه.

فشل معتز في صد هجمات ادم
ادم ادم سليم خط احمر ياكلب مفيش حد يجرء انه يقف في وشي ويتحداني انت عملت كدا وانا العقوبه عندي واحده الموت
معتز وهو يتحدث بصوت يكاد مسموع من شده الضرب لا ارجوك يا ادم مش عايز اموت
ادم انت ال طلبت الموت لما فكرت انك تلعب على اخت ادم سليم وانا لازم البي طلبك
معتز بضعف شديد لاااا مش انا صدقتي ابويا ال طلب مني اعمل كدا عشان ياخد كل ثروتك
واملاكك بعد موتك.

ادم انتم مفكرين انكم تقدروا تخلصوا مني بالسهوله دي انا ادم سليم شويه كلاب ذيكم افعصهم بجزمتي
معتز وهو يحاول ان يقف على قدامه ولكن يختل توازنه فيقع مره اخري ارحمني
ادم مفيش عندي قلب عشان يكون عندي رحمه
وسحب ادم معتز خلفه وتوجه إلى فيلا ممدوح الشرقاوي العدو اللدود لادم وكان زوج والدته
وصل ادم إلى الفيلا المامنه بحراسات على اعلي مستوي ولكن تفادهم بمنتهي السهوله وفي ظرف 5 دقائق كان الجميع جثث هامده.

دخل ادم الفيلا وهو يحمل معتز على درعه كشوال البطاطا
ممدوح معتز ابني عملت فيه ايه ودخلت هنا اذي
معتز ااااه الحقني يابابا
توجه ممدوح إلى الشرفه وهو يرفع صوته انتم ياكلاب يال بره
جلس ادم بثقه وهو يضع قدما فوق الاخري
متتعبش نفسك مفيش حد هيرد عليك لاني خلصت عليهم
ووقف ادم وظل يتقدم من ممدوح المزعور يعني الكلاب ال بتتحمي فيهم بح خلاص خلصت عليهم معتش غيري انا وانت تفتكر هعمل فيك ايه.

ممدوح بخوف شديد انت جي بتهددني في ييتي
ادم اكيد ادم سليم اما بيحب يعمل حاجه بيعملها بنفسه انا اهو جيت بنفسي لحد بيتك عشان اوصلك هديتي ليك بنفسي من غير اي بودي جارد من بتوعي لاني انا كفيا واظن هديتي ليك وصلت
وكان يقصد معتز المدمر كليا فادم قد اصابه بشلل نصفي فهو ماهر في حركات كسر الحوض فهو ماهر ودرس كل ما يخص الحركات السريعه التي تؤدي بضرر العدو على اكمل وجه.

ادم وهو يتجه للخروج انا حبيت اجي احذرك بنفسي عشان المره الجايه مش هيبقا عايش ادم سليم وكل ال يخصه خط احمر
ثم بنبره سخريه سلام يا ممدوح
وخرج ادم من الفيلا متوجها إلى المكان الموجود فيه سيلا
في منزل نور
عادت نور إلى المنزل بعد قضاء يوما صعبا للغايه فهي تتمرن في المشفي بعد الجامعه
حسام نور اتاخرتي ليه كدا
نور اسكت ياحسام رجلي هتموتني مش قادره هموت
حسام سلامتك يا نوري مالك.

نور البت شهد منها لله لففتني كعب دير عشان تشتري فستان تحضر بيه خطوبه مي جارتنا
حسام ههه معلش انتي عارفه شهد ان مكنتش تفاصل مع البياع لحد ما تجيب اخره ما تبقاش بنت خالتك هههه
شهد حد جايب سيرتي
حسام انتي جيتي تعالي ياختي
شهد ايه ياخويا بتكلمني كدليه
حسام انا قولت حاجه يابت دانا بقول عليكي ان الكرم كله بتدي للبياع اكتر من حقه صح يا نوري
نور ههههههه بالظبط كده هههههه
ملك مساء الخير على عيونكم.

نور مساء الخير عليكي يا لوكه
شهد مساء النور والجمال والشياكه على فين
كده انتي خارجه
ملك لا يختي بقيس الفستان الجديد عشان خطوبه البت مي
نور باستغراب انتي جبتي فستان جديد امته
ملك بابا ادني 200 جنيه وبعد الحاح شديد ونزلت جبته ايه رايكم
نور تحفه عليكي يالوكه
ملك بجد اي رايك يابت ياشهد.
شهد جميل هياكل منك حته
حسام نور تعالي عايزك.
واخد حسام نور إلى غرفته
حسام خدي يانور
نور اي ده ياحسام.

حسام دي200 ج انزلي اشتري ليكي فستان عشان تحضري الخطوبه انا عارف انهم ميعملوش حاجه بس انشاء الله هشتغل كمان في ورشه جديده والحال هيتحسن
نور لا ياحسام انا مش عايزه حاجه صدقني انا عندي هدوم كتير مش محتاجه الفلوس دي
حسام هتفضلي لحد كده امته يا نوري طول عمرك بتقولي مش محتاجه حاجه
نور لاني فعلا مش محتاجه حاجه وجودكم جانبي بالدنيا كلها وانت سند ليا وحميتي.

حسام وهو يحتضن اخته اكيد ياقلبي طول مافي النفس هفضل سندك وحميتك
نور ربنا يخليك ليا يا احلي اخ في الدنيا
(فهل سيستطيع حسام انقذ اخته من المجهول )
في احد العمارات التي تخص ادم سليم.

كانت تجلس سيلا وهي تبكي بشده فكم احبته ووثقت بحبه لها وهاهو خان ثقتها ودمر احلامها
والاصعب عليها انها تحدت اخاها لاجله لاجل خائن خان حبها وثقتها
بل جرأت على معاداة اخاها الذي تولى تربيتها ولم يقسو عليها يوما ولكن حان الموعد لتذق عذاب قسوته كما ذاقت حنانه.

قطع شرودها دخول ادم
سيلا وهي تركض إلى اخاها ادم انا اسفه صدقني مكنتش اعرف انه حيوان وزباله اووي كده سامحني انا اسفه
ظلت سيلا تتحدث وادم يستمع ببرود
ادم خلصتي كلامك
ذسيلا ادم
فاشار لها ان تصمت حتى يتحدث
ادم انتي هتفضلي هنا ومعاكي الحرس عشان يحموكي
سيلا هنا طب وتيتا والقصر ان مش عايزه اقعد هنا
ادم بس دا قرري انك هتقعدي هنا عقاب ليكي مش هترجعي القصر تاني
سيلا بدموع وتيتا مقدرش اعيش من غيرها.

ادم لا هتعيشي ذي ماكنتي عايزه تسيبنا وتروحي له اعتبري نفسك نفذتي ال في دمغك
سيلا ادم متعملش فيا كدا حرام عليك انا عايزه ارجع معاك القصر
ادم انا مش باخد رايك انا بعرفك بس
سيلا بدموع واستسلم فهي تعلم ان لا نقاش بكلام ادم
طب هرجع القصر امته
ادم امته دي بقا بتاعتي انا
وتركها ادم ورحل دون ان يستمع اليها فهو حكم ونفذ حكمه فلا نقاش معه (فهل ستظل الايام حليفته ام ستنقلب ضده).

عند حازم
حازم يسكن في فيلا ملك له بجانب قصر ادم وعمر فهو يتيم الاب والام يعيش فقط مع الوحده
حازم شاب وسيم جدا يشبه ادم إلى حدا ما فهو يمتلك عيون بلون العسل الصافي وبشره خمريه وشعر حريري وجسد رياضي
وهو من اهم اضلع مثلث الصداقه لانه هههههه منقذ عمر من الصقر ومنقذ الالاف من غضبه
عمر زومي حبيبي كويس اني لقيتك صاحي
حازم دخل بعد ان فتح باب الفيلا لعمر تعال ياخويا
عمر اغلق الباب وذهب خلف حازم وجلس بجانبه.

عمر انا رحت لادم القصر مالقتوش هناك
حازم غربيه دي دا كان لسه معيا على الفون الوقتي
عمر اكيد في مصيبه جديده قلبي مش مطمن
حازم استر يارب انت قلبك مبيحسش ال بالمصايب
عمر ايوه
حازم طلع فونه انت هتقلقني ليه
حازم الو ايوه ياادم انت فين
ادم عايز ايه
حازم ول حاجه بطمن عليك بس
ادم لا اطمن واغلق الهاتف دون ان يستمع لحازم
عمر: ها قالك ايه
حازم قالي اني اخلص عليك
عمر هو قالك كدا
حازم تحب تاخد الفون وتتاكد.

عمر: مجنون انا عشان اكلم ادم في الفون
حازم اه يعني تقصد اني مجنون
عمر كل واحد بيحس بنفسه يا زومي
حازم كدا طب امشي من هنا بقا
عمر وهو يفرد جسده لا انا بالصلاه على النبي كدا مطرود وكنت رايح لادم بس مالقتوش فانت موجود
حازم وعملت ايه المرادي عشان ابوك يطردك
عمر ول حاجه نفس الموضوع عايزيني اتجوز سرين بنت خالتي وانا مش موافق وكالعاده بطبش كلمتين مالهمش لزمه وبطرد
حازم اه وتيجي بقا تكتم على نفسي وتقرف فيا صح.

عمر صح يا زومي
حازم طب غور من وشي بقا بدل ما اقل ادبي عليك
عمر لا يا زومي ال قله الادب عيب انا هطلع انام عشان توصلني بكره معاك الشركه هههه اصل نسيت اقولك ان العربيه اتسحبت مني هي كمان
حازم حدف عمر بالمخده
عمر جري ورجع تاتي مجتش فيا.

عاد ادم إلى القصر فوجد حازم في انتظاره
حازم كنت فين يادم
ادم بتسال ليه وانت عارف كنت فين
حازم ياادم انا خايف عليك ال بتعمله دا غلط تروح لممدوح الشرقاوي بيته برجلك لا وكمان لوحدك من غير حراسه
ادم والغضب يملي عيناه ليه هو انا مش هعرف احمي نفسي يا حازم
حازم مقصدش ياادم بس على الاقل
ادم حازم انا تعبان وعايز انام نتكلم بكره سلام
حازم سلام ياصاحبي
ورجع حازم كالعاده فشل في اقناع ادم.

صعد ادم إلى غرفته والقي بجسده على الفراش بتعب وكالعاده غرق في دوامه الذكريات التي تزيده قسوه وكره.

في الصباح الباكر
استيقظت نور وادت صلاتها وقرات وردها اليومي من القرآن الكريم واغتسلت وذهبت كي تحضر الفطار
ملك صباح النور يا نور
نور بابتسامتها الجاذبه صباح العسل يا لوكه
ملك خرابي ياناس على الجمال
نور بطلي بكش بقا الله
ملك فين البكش دا قمر ياناس هتروحي مع البت شهد عشان تجيبي فستان
نور اه هنروح بعد المحضره
ملك قشطه هنلبس سوا بقا بيعجبني ذوقك جداا
نور ولو عايزه ياقلبي ميغلاش عليكي.

ملك وهي تحتضن اختها حبيبتي ربنا يخليكي ليا
نور ويخليكي ياقلبي
حسام ويخليكم للهبل وللامه العربيه كلها مين ال هتعملي شاي
ملك انا عندي مذكره كتير نور موجوده سلام
حسام وكالعاده تخلع ملك ونور تفعل المطلوب
نور ههههه حاضر ياقلبي احلي كوبيه شاي انا اصلا كنت بعمل عشان بابا
حسام تسلملي قلبك يا نوري وسندوتش بقا بالمره
ملك لا دانت كده داخل على طمع
حسام وانتي مالك بكلم نور غيرتي اسمك وانا معرفش
ملك مش هرد عليك.

حسام ليه يختي
شهد اصل صوت المرأه عوره
حسام بسم الله الرحمن الرحيم هم بيطلعوا امته
نور هههههه
ملك بيطلعوا الساعه 10و5دقايق
شهد كدا طب انا ماشيه
نور ليه بس
شهد انتي مش شايفه اخوكي بيعمالني اذي
حسام يابت بهزر معكي انتي ذي نور وملك
شهد طب هات بقا 10 ج اركب تاكسي
بدل ام الموصلات دي
نور هههه 10ج بس
شهد على قدي
حسام بس كدا اتفضلي
شهد اي ده 50ج حته واحده
حسام هههههه لا حتين وحته في اي يابت هي دي فلوس.

ملك فعلا يا حسام الفلوس الوقتي معتش ليها قبمه
نور معتش ليها قيمه لانها مش كل حاجه في حياتنا
حسام لا يا نور احنا للاسف الشديد عدت كل حاجه
محمد اي ده هو في حفله في المطبخ
ملك اه يا بابا تعال
نور هههه عاملين حفله على حسام
محمد حفله ايه دي
شهد بنخلعه جيوبه ههههههه
محمد هههههه وخلعتي كام
شهد 2جنيه وربع
حسام وليه الربع
نور ياوالدي الربع له قيمه كبيره فهو نعمه
ملك ههه فهو ليه ياختي
نور خههههه نعمه
حسام ههههه.

محمد ربنا يسعد ايامكم يا حبايبي
شهد الله يخليك ياعمو نور يالا اتاخرنا
نور قبلت يد والدها وودعت اخواتها وذهبت لمصيرها الذي سيغير حياتها بل سيقلبه راسا على عقب.

استيقظ ادم من النوم وقام واغتسل وارتدي بدله سوداء على قميص ابيض وصفف شعره البني الكثيف الذي يشبه الحرير ووضع البرفيوم المفضل الذي يفقد صواب الجميع فادم يستحق لقب الامير الوسيم حقا بعيناه الرمادي وجسده الرياضي
عمر اقتحم الغرفه
عمر ادومي خالصت
ادم وهو يرتدي الساعه عايز ايه
عمر اصل انا وحازم هنجي معاك
ادم ليه خير
عمر عربيه حازم عطلت
ادم اه فقولتوا تيجوا معيا صح
عمر صح الصح يا دومي.

ادم طب امشي دلوقتي ياعمر عشان انا مش في المود خالص
عمر.

في الاسفل
توجه ادم إلى الاسفل فوجد حازم بالاسفل في انتظاره
ادم حازم النهارده عندك اجتماع مع الوفد البريطاني
حازم ايوه يا ادم متقلقش
ادم تمام يالا
وذهبوا في سياره ادم.

شهد فشطه كدا يا نور
نور يابت بطلي الالفاظ الزباله دي
شهد ههه سبك بس الفستان تحففه ال جبتيه
نور بجد
شهد اه والله رقيق جدا
نور حبيبتي ههه
شهد طب انا هروح اجيب سندوتشات كفته من الكفتريا دي وانتي استني هنا
نور سندوتشات ايه الله يخربيتك انتي مش فطره معنا
شهد في اي هتعدي عليا
نور هههه لا الف هنا على قلبك
وذهبت شهد كي تحضر طالبها
في سياره ادم
يجلس حازم بجانب ادم وفي الخلف عمر.

ويسود الصمت المكان عمر بيسمع ميوزك وحازم بيرجع ملفات مهمه
وادم بيسوق فرن هاتفه
ادم الو ايه انت مجنون اذي
ولم يلاحظ شهد التي تعبر الطريق
حازم حاسب يا ادم
شهد اااااه رجلي
نزل من السياره حازم وادم وعمر
حازم انتي كويسه ياانسه
شهد ااه رجلي
عمر يا دين النبي ياجدعان ايه الحلاوه دي
حازم بس ياحيوان
ادم واقف ول كانه فعل شئ
ركضت نور إلى ابنه خالتها
نور شهد انتي كويسه
شهد بالم رجلي يا نور مش قادره ااااه.

حازم احنا بنعتذر منكم جدا اتفضلوا واحنا هنوصلكم للمشفي
ادم مشفي ايه ال هتودبهم ليها انا عارف الاشكال دي كويس
نور اشكال ايه يا حيوان انت احترم نفسك
عمر
ادم وهو يخلع نظاراته انتي بتكلمني انا يا زباله انتي
نور والله الزباله دي تبقا انت.

ادم بجد الاشكال ال زيك انا عارفهم جدا ال بترمي نفسها ادام العربيات عشان حد يقبل ياخدها كام ساعه ويدلها اجرها انا بقا بوفر عليك انتي وشريكتك الدور ده خدي وابعدوا عن الطريق لاننا مستعجلين جدا ومش فاضين للقرف ده
والقي في واجهها مال كثير
تجمعت الدموع في عيون نور فقامت بصفع ادم صفعه قويه صدم عمر و حازم بشده وعلم حازم ان مصير هذه الفتاه الدمار فمن يجرء على الصقر.

لحظه تاريخيه وقفه لاجلها التاريخ ماذا اصفع حقا ادم سليم من يجرء على ذلك من فتاه كيف لم يقدر عليه اقوي الرجال وتقدر هي عليها
احمر وجه ادم غضبا لم يكن له مثيل ولم يكن يستوعب ما حدث.

نور الاشكال الذباله دي اكيد انت منهم عشان كدا بتشوف كل الناس كدا انت بني ادم حقير الاشكال ال مش عجباك دي انضف منك ميت الف مره اوعي تكون فاكر انك بالغني ده هتدوس على ال اقل منك ابدا لا لان احنا اغني منك مليون مره بالخلاق ال مش موجوده في بني ادم حقير ذيك القلم ده عشان يعلمك انك تحترم الناس وتنزل على الارض بدل جو الملوك والاسياد ال انت عيشهم
نور يالا ياشهد.

وسندت نور شهد التي تتالم بشده ورحلت رحلت وتركت الصقر بعيونه البنيه القاتم التي تمتلئ لها بالوعيد بالدمار والهلاك فمن انتي يافتاه حتى تجرئى على ادم سليم
عمر
حازم ادم
فرفع ادم اصبعه في وجهه فصمت حازم وعلم انه لن يستطيع انقاذ هذه الفتاه المسكينه.

طلبت نور رقم اخاها من محل مجاور للشارع الذي تم به الحادث وقصت له على حادث شهد فجاء بعد عده دقائق
وحمل شهد إلى اقرب مشفي حكومي ثم نقلها إلى المنزل
في منزل شهد
شهد اااه رجلي
ملك هههههه معلش ياشهود علقه تفوت ول حد يموت يالا بقا مش هتعرفي تروحي معنا الخطوبه باليل
شهد انتي شمتانه فيا يابت
ملك هههه الصراحه اه
شهد شوفتي اختك يانور
نور بعصبيه شديده بس بقا يا ملك الله انتم فيقين للهزار.

ملك في اي يانور احنا بنتكلم عادي
نور اسفه ياحبيبتي بس مخنوقه شويه
حسام من اي يا نور
شهد مانت مسالتش الحادثه حصلت اذي
حسام انا كنت هسالكم بس الاول نطمن عليكي ايه ال حصل بقا
قصت شهد كل ماحدث لهم لحسام
شهد بس يا سيدي
حسام مين الحيوان ده فكر نفسه مين
شهد ههههه هدي نفسك ياحوس نور جبت حقنا منه
حسام اذي
شهد ههههه لطشته قلم هيفضل فكره العمر كله
حسام بصدمه نعم
شهد اه والله.

حسام بعصبيه وهو يوجه حديثه إلى نور اذي تعملي كدا انتي اتجننتي صح
نور هو ال قل ادبه
حسام والله تقومي تضربيه بالقلم
نور يعني يهني واسيبه
حسام بصوت عالي جدا لا مكنتش هسبيه بس افرضي انه كان مد ايده عليكي ول عمل حاجه ساعتها كنتي هتعملي ايه
نور الله بقا انا محسيتش بنفسي ال وانا بضربه على الكلام الصعب ده
حسام بعد ان هدا قليلا فنور لها الحق الكلام لا احد يحتمله.

حسام ياحبيبتي انا مقولتش حاجه دي اشكال ذباله مبتخفش ربنا انا خايف عليكي انتي
نور اسفه ياحسام مش هتكرر تاني
فقبل حسام راس اخته ثم اختضنها انا ال اسف ياقلبي اني اتعصبت عليكي
ملك بتشد في قميص اخاها كابنه التي تتعلق في ثياب اباها
حسام ايه في اي
ملك انت وهي وحشين انا فين من الحضن ده انا الصغيره ياحوس الدلع كله لوكه حبيبتك.

حسام وهو يضحك بصوته الرجولي الجذاب هههههه ماشي يختي تعالي وحضن حسام اختاه اللتان تعتبران حياته(ولكن هل سيستطيع انقاذهم من المجهول)
تعالوا نوصف شكل حسام فهو بطل ايضا في هذه الراويه
حسام شاب وسيم ذات البشره القمحيه اللون والشعر الطويل الذي يصل اسفل رقبته ولكنه يمتلك نفس عين اخته نور او هي من امتلكت هذه العينان منه.

ملك هي عنيده جداااا تمتلك بشره خمريه اللون وعين عسلي اللون وشعرا طويل كاختها نور ولكن يداريه الحجاب التي تلتزم به كاختها وابنه خالتها فبطلات قصتنا يتميزون بالالتزام في كل شئ.

عاد ادم إلى القصر وهو في اشد اشد غضبه واحتلت عيناه اللون البني القاتم كدلاله على خروج الوحش الكاسر
فجلس على كرسي مكتبه الموجود بالقصر وهي يسند ظهره عليه ومغلق عيناه التي تشبه الجمرتان الحمراء ويضغط بيده على ذراع الكرسي فلو كان الكرسي غير جماد لكان صرخ من شده قوته عليه
فارس ادم بيه
ادم وهو مازال مغلق عيناه احكي
فارس وهو في قمه خوفه الشديد لوجوده في عرين الاسد الغاضب بمفرده.

فارس احم اسمها نور محمد حسين
السن 20 سنه مش متجوزه عندها اخ واخت وابوها رجل فقير جدا مؤظف حكومي بسيطه بس مربي بناته على الاحترام بذات نور بنته
عند ذكر اسم هذه الفتاه للمره الثانيه امامه جن جنون ادم وفتح عينه التي كانت كتله حمره من الغضب
ادم بصوت كالرعد هز لاجله القصر البت دي تكون هنا في ظرف 3 ساعات سامع
فارس بخوف شديد حاضر يافندم
توعد ادم لها بالهلاك
في منزل نور
ملك يالا يانور اتاخرنا جدا.

نور خلاص ياملك لبست اهو
ملك ايه الشياكه والحلاوه دي يانوري فكانت نور ترتدي فستان من الستان لونه روز ومن المنتصف يزينه حزام دهبي اللون وكانت ترتدي حجاب دهبي
نور فين دا يابت انتي احلي
ملك هههه ايه التواضع ده
نور ول تواضع ول حاجه هروح اشوف شهد عامله ايه الاول
ملك اوك هجي معكي
في منزل شهد
دخلت نور منزل رفيقتها شهد
نور السلام عليكم
ام شهد وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته تعالي ياحبيبتي.

نور انا قلت اعدي اشوف شهد قبل ما اروح الخطوبه
ام شهد فيكي الخير يا نوري والله
ملك احم احم وانا قلت اجي افرح في شهد اقصد اطمن عليها ههههه
شهد فيكي الخير ياختي
نور ههههه بس يا ملك الله عامله ايه يا شهد الوقتي
شهد الحمد لله يا نور بس خايفه عليكي اووي
نور عليا انا ليه
شهد الشاب ال ضربتيه دا بين عليه مش سهل انا شوفت في عينه قوه رهيبه دا كانت بطلع شرار وكانه بيتوعد ليكي بالشر.

نور انتي مكبره الموضوع اووي بني ادم ذباله وكان لازم يتعمل معه كدا
شهد ربنا يستر
ملك يالا يانور
نور حاضر سلام بقا ياشهد
شهد خلي بالك من نفسك يانور
نور انشاء الله السلام عليكم
شهد وعليكم السلام
عند حازم
عمر حازم احنا لازم نتصرف مش هنسيب ادم يضيع البت دي
حازم هي ال لعبت في عدد حياتها
عمر بس حرام يا حازم لازم نلحقها ادم مش في القصر في الفيلا ياحازم يعني اكيد هينتقم منها ارجوك ياحازم.

حازم حاضر يا عمر اكيد انا ميردنيش ال ادم بيعمله ده
في الطريق للعوده إلى المنزل بعد حضور الخطبه
ملك شوفتي العروسه عامله اذي ههههههه شبه القرد
نور بس يابت حرام عليكي ال بتقوليه ده
ملك هههه طب خلاص بس في اي براحه دا لو انا مش هتدفعي عني كدا
نور ههههه دانتي قلبي يا ملوكه
سمعت الفتايات صوت اصتدام قوي فنظرتا إلى اتجه الصوت فوجدوا سياره كبيره فخمه للغايه يخرج منها رجال اقوياء ويتجهوا اليهم.

ملك تشبست في اختها بخوف شديد
نور جاف حلقها من الخوف وجائت حتى تركض هي اختها ولكن احد ما مسكها من حجابها ويجرها إلى السياره
ملك ظلت تصرخ حتى ياتي احد ويساعد اختها ولكن لا احد يجرء على ذلك فهم كالمدرعات البشريه
اخذوا نور بالقوه ودفعوا ملك وانطلقوا إلى الفيلا القابع بها الصقر الذي سينهي حياه هذه العصفور البرئ.

ظلت ملك تصرخ وتبكي بشده وقهر فاختها ختفت امام عيناها ولم تستطع انقاذها ياله من احساس بشع للغايه ( فكم ادمعت عيناي وانا اكتب هذا المقطع واتخيل اختي مكانها )
ظلت تصرخ بالناس ولكن لا جدوي فراكضت باقصي سرعه تمتلكها إلى البيت لكي تستنجد باخاها
ظلت تضرب الباب بقدمها وتصرخ
ملك بدموع حسام حسام
فزع حسام بشده عند سامعه لصوت اخته وهي تبكي هكذا
حسام ملك في اي
ملك بصراخ نور
حسام مالها نور
ملك اتختفت.

حسام بخوف شديد على اخته اذي نور فين ياملك.

في ملك صرخت بشده وبكاء اشد معرفش في ناس خطفتها ادمي
حسام راكض كالمجنون إلى الشارع.

في فيلا ادم
كان يجلس وهو يضع قدما فوق الاخري
عندما احضر فارس نور ودفعها بقوه حتى استقرت تحت قدم الصقر.

 

تااااابع ◄ 

المشاركة على واتساب متوفرة فقط في الهواتف